הבניין החכם

ההתפתחות הטכנולוגית פרי השנים האחרונות הביאה יכולות שטרם ידענו בעבר. קישוריות רציפה, IOT, השימוש בענן, היכולת לאגד ולנתח מידע אינסופי, וממשקי משתמש פנומנליים , כל אלה עומדים היום לרשותנו לשימוש והטמעה בחיי היום יום. בהתאמה, הפכו הבית, התחבורה, התעשייה, המשרד, הטלפון הנייד כל אלה חכמים, אטרקטיביים ובעלי ערכים מוספים רבים וחדשים.
התפתחות זו לצד דרישה הולכת וגדלה לסביבת מגורים ועבודה מתקדמת, המאפשרת חסכון בהוצאות תפעול וחשמל , חווית משתמש ייחודית, בטחון הרשת והמידע מחייבת אותנו לראיית הבניין באופן שונה. לא עוד בניין מסורתי המורכב מערב רב של מערכות משנה סגורות (העומדות כל אחת בפני עצמה) כי אם בנין חכם יותר, יעיל יותר ונוח להפליא, הלומד את צורכי ודפוסי הדייר והמתחזק.

שלושה רבדי פעילות

אלקטרה טכנולוגיות שואפת להיות חלוצה ומובילת שוק בישראל בתחום הבניין החכם, באמצעות תפיסה כוללת המשלבת שלושה רבדים של הפעילות:

1. איסוף ואגירת נתונים: היכולת לשלוף, לאסוף ולרכז את המידע המצוי בכל מערכות הבניין ובהן מעליות, בקרת כניסה, מערכות אבטחה, מיזוג אוויר, חשמל ועוד.
2. אינטגרציה והנעה לפעולה: אם הדאטה היא הכלי, האינטגרציה היא התועלת. החיבור בין המערכות מאפשר התייעלות אנרגטית וחיסכון בעלויות חשמל. כך למשל מושפעות מערכות התאורה והמיזוג מתפוסת הבניין המדווחת ע"י בקרת הכניסה. אינטגרציה חכמה מביאה גם לחיסכון תפעולי. בבניין החכם, חללים מנוקים בהתאם לשימוש שנעשה בהם, ולא באופן תקופתי ושרירותי. רכיבי ניטור מרחוק מוטמעים במערכות כגון מעליות ומזגנים, ומאפשרים בקרה ואף תיקון תקלות ללא צורך בשליחת טכנאי.
3. ניתוח המידע: היכולת לבצע אנליזות מתקדמות מאפשרת לצפות תקלות מבעוד מועד לצד לימוד דפוסי השימוש של הדייר. ניתוח המידע תורם לניהול מיטבי של משאבים, כגון הקצאת חניות בהתאם לנוכחות בפועל של העובדים, זימון אחזקה מונעת למערכות מבלי להפריע לפעילות בשעות שבהן החלל אינו בשימוש, ועוד.

יום בחיי דייר בבניין החכם

לדוגמה, תרחיש אפשרי ומעשי כבר היום: דייר בבניין חכם, או מבקר בבניין, מקבל ליומנו הטלפוני זימון לישיבה; הזימון מאפשר לו להיכנס לחניון (אשר מסונכרן עם יומני המועסקים בבניין ומתאים להם את היצע החניות); עמדת בקרת כניסה קוראת את הזימון מהנייד ופותחת את השער; אם הוא אינו מכיר את הבניין, הוא יכול למצוא את דרכו בניווט תלת מימדי באמצעות האפליקציה לחדר שבו נערכת הפגישה; אותה מערכת תאפשר לו לחייב את ארוחת הצהריים באחת ממסעדות הבניין באמצעות מכשירו הנייד, האפליקציה תאפשר לו להזמין את חדר הישיבות, לדווח על תקלה כגון מנורה שרופה או נזילת מים, ולקבל דיווח על הגעת הטכנאי וסיום הטיפול בתקלה; וזו רק ההתחלה.
העתיד כבר כאן, אלקטרה טכנולוגיות מנגישה ומאפשרת את חוכמת הבניין ללקוחותיה.